Pagājušā nedēļā devāmies uz Eiropas lielāko bērnu preču izstādi “Kind und Jugend” Ķelnē. Tā ir vieta, kur ražotāji atklāj savus ilgi noslēpumā turētos jaunumus un dīžajās ar sasniegumiem. Īpaši šai izstādei gatavojas autokrēsliņu ražotāji. Zemāk detalizēts apskats – ko tad tur jaunu ieraudzījām un kas mūs sagaida tuvākajā nākotnē.
Vispārējas tendences
Izstaigājot visus stendus dažādi vērojumi. Kaut kā šogad daudzi nāk klajā ar 0. grupas krēsliņiem. Un visi nez kāpēc steidz kardināli mainīt audumus – ne vien nāk ar jaunām sezonas krāsām, bet būtiski maina faktūras, meklē pilnīgi jaunus krāsojumus un dikti modē ir audumi, kas izskatās pēc ādas.
Kopumā autokrēsliņu ražotājus pārņēmis i-Size drudzis. i-Size ir jaunais autokrēsliņu standarts, kas nosaka tā stiprināšanu ar Isofix un izmērus, kas pieļauj reālu bērna pārvadāšanu atmuguriski līdz 15 mēnešiem. Būtiskas izmaiņas ieviestas arī sertifikācijas testos, tostarp par obligātu ieviešot arī sānu triecienu testu, kas līdz šim netika veikts obligātās sertifikācijas ietvaros. Vairāki i-Size krēsliņi tika prezentēti jau pagājušā gadā, šogad pievienojušies vēl vairāki. Atzīšos gan, ka mani tie diez ko neiepriecina, jo vairums no tiem ir visai mazi, ar ļoti ierobežotu kāju vietu – tas nozīmē, ka šādā krēsliņā, lai arī oficiāli tas ir sertificēts bērniem līdz 105 cm augumam, reāli bērns tik ilgi nevarēs braukt, jo pavisam objektīvi aptrūksies vietas kājām. Šāda kopīga īpašība visiem jaunajiem i-Size krēsliņiem ir tamdēļ, ka standarts nosaka visai nelielus krēsla kopējos izmērus, kuros tam jāietilpst un pirmais, uz ko var samazināt krēsla gabarītus ir samazinot vietu kājām. Tā kā i-Size, manā skatījumā, nav gluži labums bez ļaunuma – priecē, ka ražotāji, kuri iepriekš maz interesējušies par iespējām ilgāk bērnu pārvadāt atmuguriski, nāk klajā ar interesantiem jaunumiem. Bet apbēdina tas, ka ražotāji, kuri jau līdz šim piedāvājuši visai interesantus atmugurisko krēlsiņu modeļus, nu ir pārņemti ar iekļaušanos i-Size standartā un konstruē krēslus, kuros bērni atmuguriski varēs braukt mazāku laiku kā iepriekšējos modeļos. Tāpēc, izvēloties savam bērnam krēslu, varbūt nekrīties akli uz jauno i-Size modes pīkstienu.
Ar ko i-Size atšķiras no līdzšinējā standarta?
Dažos vārdos. i-Size pēc būtības ir standartu kopums, kas katrs atsevišķi nav nekas ļoti jauns, bet jau tuvā nākotnē būs saistošs autokrēsliņu un automašīnu ražotājiem kā kopums – attiecīgi viņiem būs jāsalāgo savā starpā lietas tā, lai iegādājoties i-Size autokrēsliņu, jūs droši zinātu, ka i-Size standarta mašīnā to varēs ielikt. Tas nozīmē, ka jūs to varēsiet nofiksēt ar Isofix āķiem, tam pietiks vietas un, kā jau minēju augstāk, arī testēšanas prasības i-Size krēsliņiem ir augstākas. Tomēr ne vienmēr i-Size ir labāk. Ir skaidrs, ka, ejot uz kompromisiem ar autorūpniekiem, ir panākta vienošanās par krēsliņa izmēriem, kas diezgan pamatīgi ierobežo autokrēsliņu ražotājus. Ir pat tādi krēsliņi, kuri tiek priekš i-Size sertifikācijas tikai nedaudz pakoriģēti, samazinot gabarītus, bet ražošanā plānots laist arī otru modeli, kas ir gluži tāds pats, bet ar optimālākiem gabarītiem, lai bērnu tajā tiktiešām varētu vizināt atmuguriski līdz 105 cm.
Bet par visu pēc kārtas…
Maxi Cosi
Maxi Cosi jau pagājušajā gadā pirmie nāca klajā ar i-Size apstiprinātu krēsliņu – 2WayPearl. Tas faktiski ir 1. grupas krēsliņš, kas stiprinās uz Isofix bāzes, bet pirms tam uz tā stiprinās 0. grupas krēsliņš Pebble. Šogad viņi lepojas ar uzlabotu Pebble variantu, kam radīts jauns ieliktnītis, kas notur mazuli precīzāk vietiņā gluži kā tādā ligzdiņā un attiecīgi ir palīdzējis izturēt i-Size sertifikācijai nepieciešamo sānu triecienu testu. Tātad Maxi Cosi kontā arī pirmais 0. grupas apstiprinātais i-Size sēdeklis.
Paralēli viņi attīstījuši arī konceptu par grozāmo autosēdeklīti – tas tagad tāds kā modes pīkstiens – veco labo Axis krēsliņu uztaisot pagriežamu arī atmuguriski un nosaucot par AxissFix. Tas ir piemērots bērniem no 61 līdz 87 cm atmuguriski un no 15 mēnešiem līdz 105 cm ar skatu braukšanas virzienā. Plānotā cena Eiropā 449 eur. Principā jokains krēsls, kam man grūti iztēloties potenciālo pircēju – pirmkārt, nepieciešams kaut kāds bēbīšu sēdeklītis, jo šis krēsls ir piemērots no aptuveni 4 mēnešu vecuma, taču cienot bērna muguras veselību es apšaubītu, vai tajā var likt nesēdošu bērniņu, ļoti stāvs (bildē redzams šis krēsliņš gulteniskākajā tā pozīcijā). Otrkārt, krēsla nostiprināšanai obligāti jālieto top-tether jeb augšējā atsaite, kuras stiprinājums automašīnās arvien ir retums. Treškārt, 87 cm reāli nav pat 13 kg vai 2 gadi, tātad lielam vairumam bērnu sanāks griezties uz priekšu vēl pirms 2 gadu vecuma un faktiski tajā atmuguriski varēs braukt aptuveni tāpat kā jebkurā 0/1. grupas krēsliņā, kurš pie 13 kg griežams ar skatu braukšanas virzienā. Tātad ERF krēslos šis nekvalificējas un mēs sev neko interesantu Maxi Cosi stendā neieraudzijām, jo jauno Mobi XP viņi bija atstājuši mājās, sak’ “Nav vērts ņemt līdzi tādu dīvainīšu krēslu”… eh…
Cybex
…arī šogad vairāk sakoncentrējušies uz bēbīšu krēslu – Cloud Q ir viņu jaunais gara darbs. 0.grupas krēsls, kas izstiepjas garš un lēzens, kad to lieto uz ratu rāmja. Šī tehnoloģija gan šķietami būs tuvāko gadu aktualitāte bēbīškrēslos, jo šo pašu principu redzējām vēl citos stendos krēsliņiem (zīmolus gan nepiefiksēju un nu ir piemirsušies). Citiem Cybex krēsliņiem tikai jauni limited edition audumi – tādi švītīgi, kā biznesa kostīmi dažādās krāsās
Hauck
Arī Hauck arvien priecājas par savu Varioguard un šogad koncentrējušies uz Isofix bāzi 0. grupas krēsliņam. Varioguardam tikai jauna krāsa un limited edition audums. Pagarā sarunā ar vīru, kas strādā pie Hauck autokrēsliņu attīstības, viņš atzinās, ka dažas mūsu iebildes pret Varioguard modeli ir pamatotas, un attīstīšanā esot krēsliņš, kas vairs gan nebūšot tik demokrātisks izmaksās un būs vairāk uzskatāms par deluxe variantu. Bet mēs tad to gaidām Sarunājām tikties turpat pēc gada un parunāties jau par jauno atmugurisko krēsliņu
Casualplay, Takata un Fair G
Pat vairāki atmuguriski ilgāk lietojami autokrēlsu modeļi ir šiem mums mazāk pazīstamajiem ražotājiem.
Casualplay stendā, ja nekļūdos, vēl pagājušajā gadā mums skaidroja, ka bērniņam virs 13 kg braukt atmuguriski nav ieteicams un ir pat bīstami un pretlikumīgi (un uz mūsu iebildumiem viņi līdzcietīgi smaidīja un purināja galvas) Bet šogad jau pašiem ir krēsliņa modelis, kas gan nekādu jūsmu neizraisīja – tāpēc aši nofotogrāfējām un laidāmies prom.
Savukārt Takata stendā ievērojām pat vairākus atmuguriski braucamus krēsliņus – tīri glīti, starpcitu, arī audumi patīkami. Vienkāršākais saucās Midi, un ir viens no retajiem ERF krēsliņiem, kas der tikai no 9 līdz 18 kg un nenosedz 2 grupas, bet ir visai dārgs, jo pats maksā 229 eur + bāze 219 eur. Bet viņa jaunākais brālis ir Takata Midi i-Size – acīmredzot jau sertificēts uz i-Size. Tā kā stendā neviens pat negrasījās mums pievērst uzmanību un palepoties ar saviem sēdeklīšiem, tad palikām neziņā, ar ko jaunais modelis īsti atšķiras no vecā. Pēc uzlīmēm noprotu, ka domāts no dzimšanas, tomēr pēc slīpuma neizskatījās savādāks kā Midi parastais. Tādēļ es tomēr spriestu, ka tāpat lietojams salīdzinoši īsu laiku no 9-18 kg. Midi krēsliņiem ļoti maz vietiņas kājām, bet vienkārši fiksējami uz Isofix bāzes ar skatu atpakaļ vai braukšanas virzienā.
Fair G ir viens no tiem ražotājiem (itāļi), kuriem atmuguriskais krēsliņš ir jau pavisam sen – saucās Fair G 0/1. Gadu gaitā tas ir uzlabots, taču šobrīd viņi ir metuši mieru tā pilnveidošanai un pieķērušies pavisam jaunam modelim Unifix. Viņi ir vieni no i-Size likuma “pakalpiņiem”, kas izveidojuši krēsliņu īpaši i-Size standartam uz ļoti maza rāmja, kas gandrīz neatvēl vietu bērna kājām, lai iekļautos standartā. Taču apzinoties, ka krēsliņš reāli bērnam visai agri liks domāt par griešanos uz priekšu, izveidojuši arī versiju ar atšķirīgu rāmi (citādi viņu pamatnes nenosauksi), kuram ir maināms kāju vietas apjoms un attiecīgi tieši tas pats krēsliņš tikai bez i-Size zīmītes, manuprāt, ir krietni pārāks. Lūk bildēs abi. Pirmajā bildē jēdzīgā versija, turklāt kāju vietu vēl ir iespējams uztaisīt lielāku, bet otrajā redzama nodeva i-Size.
Concorde
Concorde ir tas ražotājs, kuri īstu atmugurisko krēslu līdz šim nepiedāvāja – viņu modelis Concorde Ultimax ir 0/1. grupas modelītis, kas tomēr pie 13 kg obligāti griežams uz priekšu. Viņi klajā nākuši ar pilnīgi jaunu modeli Reverso, kas būtiski atšķiras dizainā un tehnoloģijā no konkurentu veikuma šai frontē. Te ir filmiņa par jauno krēslu. Reālajā dzīvē viss ir mazliet savādāk, lai gan jāatzīst, ka opcija interesanta Un arī, protams, ar jauno i-Size standartu.
Krēsliņš paredzēts lietošanai tikai atmuguriski līdz 105 cm, bet viņi paši uzsver, ka līdz 23 kg, kas gan ir visai lielas muļķības un diezgan sadusmo konkurentus, jo krēsliņa čaula noteikti neļaus tajā braukt bērnam ilgāk kā ierastie 105 cm un apmēram 18-19 kg jeb ~4 gadi. Citi dusmojas tāpēc, ka atbilstība i-Size tomēr tiek vērtēta auguma centimetros un svars vairs netiek jaunajā standartā minēts. Tātad šo noteikti ir vērts uzlūkot kā opciju līdz 18 kg atmuguriski un nekā savādāk.
No paša sākuma krēsliņš lietojams ar apjomīgu putuplasta ieliktni. No vienas puses tas krēsliņu padara pavisam mazam bērniņam diezgan lēzenu un omulīgu. Bet skaidrs, ka līdz 4 mēnešiem tajā neviens bērns neievietosies un reāli tajā bērnam būs pārāk maz vietiņas jau krietni ašāk. Un tad ieliktni izņemot, viņš nonāks visai plašā un dziļā autokrēslā bez neviena polstera. Tad jau atkal mazliet paaugoties būs ērti un visai ticami, ka krēsliņu varēs lietot apmēram līdz 4 gadiem. Mēs ar Jurģi gan kādu brīdi stāvējām un diskutējām par lenču augšējo pozīciju, vai tā būs pietiekama 105 cm auguma bērnam.
Bija vēl dažas lietas, par ko šaubījāmies. Daudzie grozāmie kloķīši patiesībā ir visai mulsinoši un domāju, ka missusage iespēja ir visai augsta, jo viena grozāma poga maina krēsla slīpumu, bet arī atbalsta kājas garumu un pietiek mazliet nokļūdīties, gribot palaist gulteniskāk bērnu, kad patiesībā jau ir pamainīta instalācija. Nu pieņemsim, ka ar laiku piešaujās un tas ir tikai pieraduma jautājums. Taču bija otra lieta, kas lika mulst – visi krēsli izstādē bija izvietoti ar krītošu slīpumu, taču reālā dzīvē krēsla kritums automašīnā ir pretējs. Un tad ir jautājums, cik slīps šis krēsliņš automašīnā būs patiesībā? Un kā funkcionēs visi tie regulējumi, kurus it kā ar kloķīšiem var iestādīt, ja radīsies tādi piesaistes punkti kā Isofix āķu novietojums, dziļums, krēsla slīpums utt. Mums šķita, ka viss vairs nebūs ne tuvu tik smuki kā tas izskatās izstādes stendā. Tāpat šobrīd nav īsti skaidra krēsliņa cena. Nu redzēsim – krēsls interesants, bet kā tas kalpos dzīvē, tas vēl tāds mulsinošs jautājums. Kas priecēja – amortizējošā materiāla apjoms čaulā un tā monolītums – reti kuri jaunu atmugurisko krēsliņu veidotāji šim tērē laiku un naudu, bet te patiēšām apsveicami. Arī zīdainīša inserts izskatās tiešām bērnu pasargājošs. Taču, kā jau minēts – 4 mēnešu vecumā, manuprāt, bērns jau būtu pārāk liels, lai atrastos tajā iekšā un būtu pārāk virs tā, attiecīgi no sānu triecieniem to sargātu mazāks dziļums.
Lūkosim, ko teiks eksperti, kad krēsls būs palaists sērijveida ražošanā un pieejams pircējiem. Mums noteikti izskatījās interesants, bet bija lielumi, kas lika būt piesardzīgiem pirms plaukstiņu sišanas.
BeSafe
Ražotājs, kas priecīgi pārsteidz ar tiešām vērā ņemamiem jaunumiem ir BeSafe. Stendā atkal bija atgriezies BeSafe iZi Combi X4, kas bija noslēpumaini izzudis, kaut solīts jau šī gada sākumā. Šis krēsliņš ieguvis jaunu atbalsta kāju (teleskopisku), uzlabotu slīpuma regulēšanu, kas nu ļauj to atlaist patiesi slīpu. Un lielākais jaunums ir Isofix āķi, kas regulējami garumā – tas gan vairāk ieviests aiz drošības apsvērumiem, lai mazinātu krēsla lidojumu augšup triecienos no priekšas. Tomēr būs lieliska fīča lietotājiem, lai variētu kāju vietas un apjoma mašīnā sakarību, atbilstoši tā brīža vajadzībām. Līdzās arī iZi Kid i-Size, kas gan jau kādu brīdi ir oficiāli pārdošanā. Bijām priecīgi stendā aprunāties apmēram stundas garumā ar vīru, kas BeSafe krēsliņu izstrādē piedalās jau 27 gadus. Saņēmām arī uzslavu par mūsu zināšanu apjomu un kopīgi apskatījām…
…jauno Modular sēdeklīti, kas savu ieviešanu dzīvē gan vēl tikai gaida kaut kad nākamgad. Krēsliņš ļoti simpātsisk – derīgs bērniem no 61 cm jeb aptuveni 4 mēnešiem līdz 105 cm atmuguriski vai no 84 cm līdz 105 cm uz priekšu. Atlaižams tik gulteniski, ka mēs bijām izbrīnīti, kādēļ pirms šī krēsliņa jaundzimušajam rekomendēts vēl kas cits. Tomēr BeSafe drošības vīrs apgalvoja, ka viņu rekomendācijas ir lietot iZi Go. Skaistums ir tas, ka iZi Go derēs uz tās pašas bāzes un attiecīgi veidojas tāda kā viena krēslu saimīte ar kopīgu bāzi, kas, protams, samazina tēriņus, bet ļauj lietot jau 0. krēsliņu uz Isofix bāzes. Aizsāka šo pirms 2 gadiem Klippan, pagājušā gadā sekoja Maxi Cosi un tagad arī BeSafe. Tomēr forša tendence. Bet nu atkārtošos – ja vien jautājums nav par jostu garumu un citiem iemesliem, kāpēc viņi nerekomendē šajā krēslā likt pavisam mazu bēbīti, tad slīpuma pēc noteikti sacenšas un pat pārspēju vienu otru krēsliņu, kas sevi pozicionē kā no dzimšanas. Tai pat laikā ļoti versatils, stāvākajā pozīcijā piedāvā plašu vietu kājām un arī krēsla čaulas plašums un garums izskatījās pārliecinoši.
Axkid un Klippan
Abiem pārējiem Skandināvu ražotājiem – somiem Klippan un zviedriem Axkid īpašu jaunumu atmuguriskajā frontē nav.
Klippan uztaisījis jaunu būstera versiju ar Isofix stiprinājumu. Tomēr vismaz tā šobrīd nosauktā cena nelikās vilinoša, tāpēc pievērsāmies citiem viņu jaunumiem – eksperimenti ar audumiem, krāsu kombinācijām un jauni ratiņi. Un smaidīgs ādas variants iecienītajiem KISS un Triofix-Recline krēsliņiem, kas pašizmaksā pārsniedz paša krēsliņa cenu 5x 😉 5x drošāk un 5x dārgāk, ja gribi krēsliņu baltā BMW kvalitātes ādā Turklāt ādu krāsu palete esot ļoti plaša un var uztaisīt krēsliņu precīzi tādā krāsā, kā jūsu automašīnas salons
Axkid iepriecina ar jaunu 0. krēsliņu. Es gandrīz vai teiktu, ka šis bija labākais no jaunajiem 0.krēsliņiem, kādu tur redzēju – ļoti ērts, mīlīgs, viegls un uz izcilas bāzes, kas stiprināma ar Isofix vai ar jostu, bet nu stāv kā iemūrēta, uzlabota jau tā lieliskā iepriekšējā bāze – patiešām foršs 0. krēsliņš, ko es no sirds rekomendētu kā variantu, ja vēlaties mazuli vadāt ierastā groziņa tipa krēsliņā pavisam droši. Cik mēs to apskatījām, izpētījām, ielikām un izņēmām – dodu 10 no 10 šim krēsliņam.
Graco un Diono pārsteidz ar 0-36 krēsliem
Šo rindkopu protams, būtu jāsāk ar BeSafe produktu attīstīšanas galvenā vīra Franka D. Lilleheil vārdiem “Kad tu iegūsti daudz un dažādas funkcijas, tev ir arī no kaut kā jāatsakās par labu katrai no tām.” Šos vārdus gan viņš sacīja izrādot iZi Kid un iZi Combi krēsliņus un paskaidrojot, kādēļ pirmais tomēr ir drošāks vismaz noteiktu modeļu automašīnās. Tomēr es domāju, ka viņš noteikti neiebilstu, ka mēs šos vārdus piemērojam jaunajiem (un ne tik jaunajiem) Graco un Diono krēsliņiem, kas der gan jaundzimušajam, gan pusaudzim – gan uz priekšu, gan atpakaļ.
Graco izstrādājos jaunu modeli Milstone, kas piemērots bērniem no 0 līdz 36 kilogramiem, derīgs līdz 18 kg braukšanai atmuguriski, pēcāk līdz 25 kg braukšanai uz priekšu ar integrētajām jostām (retums) un tālāk izmantojams kā būsteris. Turklāt tā slīpums 0. pozīcijā ir patiesi labs un būstera versija patiesi liela un plaša. Tā ka tiktāl es noteikti uz to raugos optimistiski. Protams, paraugot, kas zem pārvalka, triecienabsorbējošā materiāla ir visai maz. Taču to var saprast, jo krēsls tiešām būtiski mainās izmērā un apjomā augot bērnam līdzi un tas tad droši vien arī saprotami, ka monolītu putuplasta čaulu tam gluži neuztaisīsi. Krēsliņa cena vēl nav zināma, taču zinot Graco, droši vien būs demokrātiska. Sagaidīsim veikalu plauktos gan to tikai nākamā gada nogalē.
Otrs līdzīgs brīnums ir Diono krēsliņš, kas ASV tirgū jau ir pārdošanā gadiem. Tāds ļoti tipisks amerikāņu krēsliņš, kam nemaz nav kāju vietas atmuguriskajā versijā, jo mala obligāti jābalsta automašīnas sēdeklī. Taču ražotāja pārstāvis apgalvoja, ka atmuguriski varot braukt līdz pat 25 kg, turklāt viņš arī sacīja, ka atsaites lietošana atmuguriski esot tāda izvēles opcija, bet es teicu, ka diez vai Eiropā var nosertificēt krēsliņu atmuguriski līdz 25 kg bez obligātām atsaitēm. Tas viņu mazliet izsita no līdzsvara, tomēr viņš turējās kā īsts amerikānis
Krēsliņš man nelikās arī tik tuvs sirdij kā Graco, jo slīpākā pozīcija tika panākta, mainot instalācijas veidu ar ķīli zem krēsliņa un tomēr slīpākā versija šķita visai stāva Eiropas pircējam ar jaundzimušu zīdaini (bildē redzams krēsliņš slīpākajā versijā). Turklāt jau pieminētais puisis, kas apgalvoja, ka krēsliņu tūliņ tūliņ sertificēšot Eiropai, burtiski nākamnedēļ, gan nešķita visai zinošs, jo bija pilnīgi drošs, ka integrētās jostas varēs lietot ar skatu uz priekšu līdz pat 36 kg un man nācās viņu apbēdināt, ka diez vai Eiropā viņiem arī to izdosies dabūt cauri 😉 Bet citādi krēsliņš it kā ok – iekšpusē to satur metāla rāmis, triecienabsorbējošā materiāla salīdiznoši daudz, kā būsteris noteikti pilnīgi ok (bildes tālumā redzams tas pats krēsliņš uz priekšu maksimālajā augstumā). Redzēsim, kā viņiem ies ar sertifikāciju, bet ja viss ir forši un krēsliņam netiks būtiski apgriezti spārni pie sertifikācijas normām, tad tas noteikti ir demokrātiskā gala variants, jo par 400 eur, kā tika solīta gala pircēja cena Eiropā, tikt pie krēsliņa, kas der visām dzīves situācijām, noteikti ir labs pirkums.