Par kājām autokrēsliņā

Screen Shot 2014-11-19 at 1.18.52 PMKāju jautājums ir viens no “apdziedātakajiem” mītiem atmugurisko autokrēsliņu sakarā, tādēļ izvēlējos nedaudz kliedēt šaubas par šo jautājumu vispirms. Jo tik daudzi vecāki gan klātienē jautā, kur gan tas lielākais bērns liek kājas, gan raksta pat šaubu pilnas vēstules, nemaz nerunājot par to, ka mazo bērnu sēdeklītī kāju atduršanās automašīnas sēdekļa atzveltnē tiek uzskatīta par teju vai pirmo pazīmi, kad krēsliņš vairs neder (atzīšos, ka vecākajam dēlam gluži tāpat krēsliņu par mazu sāku uzskatīt arī pati)… Bet par visu pēc kārtas.

Vai mazais autokrēsliņš par mazu, ja kājas pāri malai?

Nē, nav gan – tas ir pilnīgs mīts, ka bērnam kājas sniedzas pāri krēsliņa malai un nu krēsliņš vairs neder – ERF krēslos bērna kājas vienmēr būs pāri malai, bet tas galīgi neko nenozīmē, tāpat kā mazā krēsliņa gadījumā. Kamēr pēc daudz būtiskākiem parametriem krēsliņš atbilst bērnam, droši varat tajā vizināties. Mazā – ar to es domāju 0.grupas autokrēsliņu, kas lielākajai daļai bēbīšu ir pats pirmais – autokrēsliņa patiesās nederēšanas pazīmes ir sekojošas:

– bērna galva sniedzas līdz autokrēsliņa malai vai pāri tai – ja tā, krēsliņu ar steigu jāmaina, jo mazais no tā ir izaudzis un sadursmes gadījumā galva atradīsies jau būtiski ārpus krēsliņa čaulas. Ieteicamais attālums līdz 0.grupas autokrēsliņa atzveltnes augšmalai būtu ne vairāk kā 3 cm jeb apmēram 2 pirkstu platums.

– lencītes paceltas uz visaugstāko pozīciju, bet bērna pleci ir jau virs lenču caurumiem atzveltnē – arī tas nozīmē, ka mazais krēlsiņu ir pāraudzis, jo lences slīdēs nost no pleciem, ja atradīsies zem plecu līnijas.

– bērns sasniedzis krēsliņa svara robežu – lielākajai daļai tas ir 13 kg – grupa oficiāli saucās 0+. Tomēr arī mūsdienās ir sastopami 0. grupas (bez +) krēsliņi, kuru svara robeža ir 10 kg – sasniedzot ražotāja norādīto svara robežu bērnu, autokrēsliņu izmantot vairs nedrīkst, jo tas nepasargā lielāku bērnu, kā paredzējis ražotājs.

Visbiežāk īstenojās kāda no divām pirmajām pazīmēm, jo salīdzinoši reti bērni sasniedz maksimālo svaru, bet vēl itin labi iederās čaulā vai lenču garumā. Tomēr nevajadzētu uzreiz steigt bērnam meklēt autokrēlsiņu ar skatu braukšanas virzienā, jo nupat jau ir gana daudz iespēju iegādāties arī nākamo krēsliņu ar skatu pret braukšanas virzienu, kas būs daudzkārt drošāk (sīkāk lasiet te).

Bet kur bērni tās kājas liek? 

ERF_RobinsTās kājas taču nav kur likt, viņam būs neērti! – tas ir visbiežākais vecāku pieņēmums par bērnu kājām. Bet tas ir tikai pieņēmums – labāk ļausim viņiem spriest pašiem. Tad nu es pastāstu savu rūgto pieredzi ar Robinu, kad 3 gadu vecumā mēs viņu pagriezām atkal atpakaļ ar skatu pret braukšanas virzienu (jā, jā – pirms tam viņš vairāk kā 2 gadus bija braucis ar skatu braukšanas virzienā, jo mums nebija ne jausmas par drošības upuriem, turklāt nepilnu 3 gadu vecumā bijām jau viņam pat nopirkuši būsteri – īsi sakot – mēs esam pieļāvuši visas iespējamās autokrēslu kļūdas un tāpēc it labi zinām, par ko ir svarīgi runāt ar vecākiem – tā teikt “have been there, have done that” 😉 ). Kad Robins tika pie sava pirmā atmuguriskā krēsla, sprādzējot viņu tajā, es ikreiz bažīgi noraudzījos uz saliektajām kājām un prašņāju, vai viņam nav neērti kājiņām. Viņš allaž teica, ka nav, ka viss ok. Bet es nelikos mierā. Acīmredzot viņš kādā brīdī saprata, ka nesniedz man gaidīto atbildi, līdz kādā reizē gari novilka, ka nu jā, bišķi neērti esot. To tik man vajadzēja dzirdēt – es uzreiz saucu: – “Nu redzi, redzi, es taču teicu, ka viņam nav ērti!” – kaut pirms šī viena šaubu pilnā pieļāvuma, jau desmitiem reižu biju saņēmusi pārliecinošus noliegumus… Paturēsim prātā, ka baigi tincinot, mēs allaž varam izspiest no bērna gaidīto atbildi, pat ja tā ir tikai mūsu iedoma, jo viņi grib ar visu sirdi izpatikt un pateikt to, ko mēs vēlamies dzirdēt… Un ja mēs ļoti kārojam apstiprināt savas šaubas, tad agri vai vēlu viņi sniegs mums to prieku.

IMG_1892Patiesībā bērni ir visai lunkani, arī rotaļājoties taču viņi daudz labprātāk tup, saliec kājas un sēž gluži neiedomājamās pozās nekā viņu daudz stīvākie pieaugušie radinieki 😉 Tāpēc kājām objektīvi neērti autokrēslā ir visai reti. Tas, kas patiesi reizēm var nogurdināt ir nemainīga kāju pozīcija – apmēram kā tad, kad jūs esat ilgi tupējis vai sēdējis kādā pozā un ceļgali sāk smelgt. Tāpēc bērnam vienmēr vajag atgādināt kājas pamainīt vai salikt citādi, jo iespēju ir diezgan daudz. Visbiežāk bērni autokrēslā mēdz kājas turēt saliektas, pēdas novietojot spraugā starp autokrēslu un mašīnas sēdekli (redz kur attēlā ar saulesbrillēm Robins tā sēž). Otra biežākā pozīcija ir lotusa pozā jeb pa turciski (attēls pašā augšā). Vēl bērni mēdz izstiept kājas augstu uz atzveltnes, liekot kājas uz tās malām. Bet mūsu vecākais dēls šobrīd liek kājas pāri sānu malām, jo tās jau ir gana garas un krēsliņš, kurā viņš brauc šobrīd (Axkid Minikid) ir ar ērti polsterētām malām, kurām pārmest kājeles pāri ir tīri forši – pilnīgi nešaubos, ka šajā krēslā kājas ir kur likt vēl krietni aiz robežas, kad visādi citādi tas jau iespējams neder. Tā ka metiet pie malas iedomas, ka kāju neērtības varētu būt iemesls griezties uz priekšu. Šāda iespēja pastāv visai reti krēsliņiem, kuriem nav nekādas kāju vietas – to instalācijas noteikumi paredz, ka krēsla malai jāsaskaras ar automašīnas krēsla atzveltni un nedrīkst būt šķirba. No Eiropā sertificētajiem krēsliņiem man zināms tikai viens – Hauck Varioguard, kurš par īstu ERF krēsliņu uzskatāms tikai Isofix instalācijas versijā. Viss pavisam savādāk ir ar ASV tirgum domātajiem krēsliņiem – vesels atsevišks stāsts.

IMG_1771Bet atpakaļ pie kājām autokrēsliņā. Tīri praktiski piemēri – piemēram, attēlā augšā pa kreisi (kur tās saulesbrilles) Robinam ir 3,5 gadi, viņš sēž Klippan Triofix krēsliņā, kurā pavisam objektīvi nav daudz vietas kājām – tas ir viens no kompaktākajiem krēsliņiem un kāju vieta ir viens no lietām, uz kā rēķina tas tiek panākts. Reāli šajā krēsliņā sāka pietrūkt vietas kājām krietni pēc 4 gadu vecuma, kad viņš jau tuvojās 17 kg atzīmei, jo kājas vairs nelīda spraugā starp krēslu, bet saliekot tās lotusa pozā spiedās sānos tikai šim krēsliņam raksturīgās plastmasa korpusa daļas. Bildītē pa labi redzams Klāsiņš, kas pilnīgi mierīgi čuč šajā pašā no brāļa mantotajā krēsliņā aptuveni 2,8 gadu vecumā un neizjūt nekādu diskomfortu kājām (krēsliņš ievietots Ford Fiesta 2006. gada modelī, kam ir ekstrēmi mazs salons) – nekādu problēmu. Turklāt šeit arī redzama īpaša starplika, kas pieejama šim modelim, kā rezultātā var iegūt arī lielāku distanci no krēsla, ja vieta automašīnā to ļauj – kad Robinam sākās problēma ar kāju vietu šajā krēslā, iegādājāmies šādu starpliku un tas atrisināja jautājumu vēl uz vismaz gadu, jo tiek iegūta aptuveni 5-6 cm papildus vieta kājām.

Kā pamatkrēslu gan Klāsiņš lieto citu – Klippan KISS krēsliņu vēl arvien (šobrīd viņam 3,5 gadi un ~16 kg, tā ka varēsim vēl tajā braukt aptuveni gadu, jo tā limits ir 18 kg). Lūk bildīte, kurā Klāsiņš smaidīgi lūkojas no sava ikdienas krēsliņa – vietas kājām gana.

IMG_1793Taisnības labad gan jānorāda, ka mīts ir arī tas, ka bērnam autokrēsliņā ar skatu uz priekšu kājām ērtāk. Patiesībā mēs, pieaugušie, spriežam pēc sevis, jo mūsu kājas balstās pret zemi, bet bērnam kājas kārājas gaisā – attiecīgi tiek nospiesti asinsvadi, kas atrodas augšstilbu apakšā un kājas, tā ilgāk sēžot, tirpst. Tieši tādēļ bērni ar skatu braukšanas virzienā arī bieži sakrusto kājas vai cenšas tās pavilkt zem sevis, lai atrastu tām balstu un kājas negurtu. Ļoti daudzi vecāki arī zina, ka tiklīdz bērna kāju garums ļauj sasniegt priekšējo krēslu, tā kājas nemitīgi teik celtas uz tā atzveltnes – lai kā jūs nerātos, krēsla atzveltne vienmēr netīra. Arī tas ir tikai augšminētā atbalsta dēļ, jo bērnam ir nepieciešams kaut kur uzstutēt savas ļengani karājošās kājiņas, nevis radusies nepārvarama vajadzība nosmulēt jūsu krēslu 😉 Reiz nejauši uzdūros uz lielisku bildīšu salikumu – līdzīgi kā mēdz taisīt joku bildes par slavenībām un līdzīgiem dzīvniekiem vai tml – 2 blakus – bija salikti bērni ar identiski novietotām kājām uz priekšu un atpakaļ vērstajos krēsliņos :) Jūs neticēsiet, bet pozas bija vienādas. Salikuma nav, bet lūk, kur mūsu bildīte ar Robinu uz priekšu vērstā paliktnī kādā ārzemju braucienā īrētā mašīnā – kur gan ir viņa kājas? :) Manuprāt, poza gluži līdzīga pašai pirmajai šī raksta bildītei :)

Ok, bet vai tas ir droši? Kājas nevar salauzt?

Atmuguriski braukt ir drošāk. Pat ja izrādītos, ka kāju salaušanas risks ir lielāks, jūs taču piekritīsiet, ka lauztas kājas ir daudz mazāka bēda kā muguras un sprandas traumas vai vēl sliktāks iznākums. Turklāt šobrīd nav pētījumu, kas norādītu, ka atmuguriski ir lielāka iespējamība lauzt kājas kā krēsliņā ar skatu braukšanas virzienā. ASV testos iegūtie rezultāti liecina, ka kāju lūzumu procents ir 1% robežās abejādā virzienā. Turklāt tā kā bērni visbiežāk ieņem pozīciju ar izvērstiem ceļgaliem, tad šī noteikti ir vissaudzējošākā pozīcija gūžām, jo augšstilba kauls (tā to laikam sauc?) vislabāk iegulst gūžas locītavas bļodiņā. Tieši tā taču arī mazuļiem ar nekorekti attīstām gūžiņām, ieriktē kājiņas, lai gūžiņas koriģētu. Ir jāņem vērā, ka kājas, sadursmes brīdī, sen vairs neatradīsies tur, kur bērns tās tur, jo darbojas inerce. Manuprāt, ļoti uzskatāmi kāju darbības parāda Klippan Triofix crash testu video, kur viens un tas pats krēsls ar vienu un to pašu lelli pie vienāda ātruma redzams gan ar skatu uz priekšu, gan atmuguriski. Kur atmuguriski kājas glīti salokās locītavās, savelkās kompaktā kamoliņā un principā nedabisku un asinis stindzinošu kustību nav, tad ar skatu uz priekšu kājas iet pa gaisu, turklāt jārēķinās, ka reālās dzīves apstākļos tur atrastos priekšējā sēdekļa atzveltne, pret kuru ar milzu spēku kājas tiktu triektas. Vai salūztu? Ļoti ticams.

Bet tā netīrība…

Screen Shot 2014-11-19 at 1.19.05 PMTāpat kā priekšējo krēslu atzveltnēm, lai pasargātu no uzceltajām kājelēm, arī atpakaļskata krēsliņiem ir izdomāti pārklāji, kas pasargā krēslu no bērna dubļainajiem zābaciņiem. Un vēl tajās mēdz būt parocīgas kabatas visādu labumu glabāšanai. Parasti tie nosedz ne vien atzveltni, bet arī automašīnas sēdekļa sēžamo daļu, jo tur sabirst kripatas no cepumiem un no zābakiem nožuvušie dubļi. Tāpēc ir ļoti ērti vienkārši izcelt visu lielo pārklāju ar visu netīrību laukā un sēdvieta ir uzreiz brīva un tīra. Varianti ir dažādi – daži no tiem arī mūsu veikaliņā, bet noteikti ne vienīgie. Attapīgi vecāki mēdz izmantot arī suņiem domātos pārklājus – tos gan iznāk sabojāt, jo jāizgriež caurumi jostas vai Isofix stiprināšanai. Arī uz priekšu vērsto autokrēsliņu priekšējā sēdekļa pārklājus var izmantot – tā pasargājot automašīnas atzveltni un ar to noteikti pilnīgi pietiks iekams bērns kļūs jau patiesi liels un sāks rāpties mašīnā pats.

Vēl kādi jautājumi par kājām? Labprāt atbildēšu komentāros :)

30 Responses to “Par kājām autokrēsliņā”

  1. Vilx- Says:

    Mūsu meitai bija tas pats – kad beidzot, 5 gadu vecumā, pagriezām ar skatu uz priekšu, pirmā sūdzība bija, ka kājām neesot tik ērti. 😀

  2. ime Says:

    Mani tomer neparliecina tas bernu kajas, kas uzstivetas lidz zodam. Gribetu dzirdet vairaku fizioterapeitu domas par pozam, kadas atrodas berni sajos kreslos, ipasi tie, kas jau ir papravaka auguma. Mes esam jauna kreslina meklejumos, bet, cik ir izpetitas interneta aplukojamas bildes ar saknupusajiem berniem, kuriem jabrauc ar saliektam kajam, reali trukst vietas izstaipities, sie atmuguriskie kresli man neliekas pienemami. Augstaks drosibas faktors pie sadursmem ir viens, bet, ja ilgstosi bernam tiek bojats kermenis vinu stivejot fiziologiski nepiemerota poza, tas var nodarit daudz lielaku launumu. Pameginiet pasi, cik ilgi jums bus patikami atrasties poza, kur celgali pievilki pie vedera, vai taja pasa lotosa poza. Pameginiet. Vai varesiet ta erti nosedet brauciena, 1h, 2h un pat 30min jau bus neerti.

  3. admin Says:

    Esmu pārliecināta, ka šādas šaubas mākušas ne vien vecākus, bet arī profesionāļus un noteikti jābūt pētījumiem par šo. Šo materiālu gatavojot apskatīju Amerikas Pediatru asociācijas rakstu, kurā kā reizi bija rakstīts par to, ka gūžas kauliem izvērstā pozīcija ir vissaudzējošākā gan pēkšņa satricinājuma, gan ilgstošas atrašanās gadījumā. Pati esmu runājusi, piemēram, ar Klaudiju Hēlu un viņa šādu krēsliņu izvēli atbalsta, jo argumentu par labu drošībai ir daudz daudz vairāk, bet fizioloģiskas opozīcijas tā īsti nav. Tāpat šādus krēsliņus izmanto vairāki fizioterapeiti saviem bērniem – protams, reti jau cilvēki, kas iegādājas krēsliņus stādās priekšā kā fizioterapeiti, taču dažus zinu – piemēram Līga Latkovska jums noteikti varēs gan pastāstīt par to medicīniski, gan padalīties savā pieredzē, kā arī (diemžēl) pastāstīt par traumām un to ārstēšanu, kādas var gūt bērns ar skatu uz priekšu autosēdeklī pat īsti nenonākot sadursmē, vien strauji bremzējot.
    Un nav arī vajadzības pārspīlēt – nevienā autokrēslā kājas bērnam nav līdz zodam, lielākajā daļā gadījumu tās ir mēreni saliektas vai izvērstas, kas ir fizioloģiski ļoti korekta poza – paskatieties attēlos, ko ievietoju, piemēram, ar Klāsiņu (zaļajā džemperītī) – viņam kājas ir pie zoda vai fizioloģiski samocīta poza? 😉 Nedomāju, ka tādā pozā ir diez ko neērtāk sēdēt, kā korekti taisni – atgādināt sēdēšanu lidmašīnā vai teātrī uz krēsla? Starpcitu, lotosa pozu bieži izvēlos garākos braucienos – labprāt noauju kājas un pavelku tās sakrustotas zem sevis.

  4. ime Says:

    Es, meklejot informaciju, petot piedavajumu un iedpejas, un ieraugot so attelu, sapratu, ka mums visdrizak nebus tada kresls, jo ta jau ir berna mocisana.
    http://calis.delfi.lv/forums/tema/18163474-autokreslini-ar-skatu-preteji-brauksanas-virzienam-erf/217/
    Vienkarsi katram pieaugusajam pasam vajag pameginat ta pasedet. Varu pakert so bildi lidz un nakosaja fizioterapeita apmeklejuma aprunaties, tacu esmu diezgan parliecinata par to, ko dzirdesu par so attelu.

    Sis kresls acimredzot normali der lidz stipri ierobezotakam vecumam un garumam, ka uz ta raksta. Tas ir ieverojami atrak jamaina, bet par to iztereta nauda ir daaudz lielaka, ka par parastu (labas firmas) kreslu.

    Es neapsaubu ERF ieguvumu, tacu ir jaizsver ari visi pretminusi. Uz doto bridi es neredzu/neesmu atradusi variantu, kas atbilstu kvalitatei, nepieciesamajam naudas investicijam un lietosanas laikam (pienemot, ka nevelos, lai berns atrodas nelaba poza, kresls bus jamaina atrak). Diemzel sie kresli ir daudz dargaki par tiem, kuriem skats ir versts uz prieksu (un tie ir attiecigi derigi ilgakam laika posmam). Ja kads man tadu uzdavinatu, es to labprat lietotu, bet, diemzel, musdienas viss maksa naudu un bargu naudu, un gimenei, ipasi kura aug vairaki berni, tomer nakas visu smalki izvertet. :)

  5. Juune Says:

    Ime, tā ir mana bilde :) Un, tici vai nē, pasažierei, braucot šajā sēdeklī, ne reizes tā arī neienāca prātā sūdzēties, ka viņi būtu neērti. Ko viņa ļoti labi būtu spējīga izdarīt, jo ir 5 gadus veca un skaidri runā 😀 Ja viņa justos mocīta [ak Dievs], viņa sarīkotu tāāāādu skandālu, ka par to visi daaaaudzu metru rādiusā zinātu. Par kāju pozīciju viņas pirmā sūdzība bija būsterā — sēdeklī ar skatu uz priekšu. Jo kājas karājas un nav lāga, kur tās atbalstīt. Pajautā jebkuram pediatram — bērns *nav* mazs pieaugušais. Tā ka diemžēl salīdzinājums par bērna un pieaugušā sāda vaida sēdēšanu būs nevietā. Bērni ir daudz elsatīgāki.
    Plus vēl — ja auto būtu vairāk vietas, konkrēto sēdekli būtu iespējams ielikt ar lielāku kāju vietu, lai ērti būtu arī vecākam t.i. viņa aizspriedumiem viņa galvā.
    Katrā ERF threadā uz ~100 večakiem regulāri uzrodas kāds viens vecāks [kurš erf lielākam bērnam nav mēģinājis], kuram šķiet, ka nu šitas bērniņiem noteikti ir nenormāli neērti. Un visi pārēji 99 viņam dabū skaidrot, ka problēmas nav, t.i. tā ir tikai galvā…

  6. Juune Says:

    Turpinājums. Un tad tas viens vecāks paliek pie tā, ka, ok, jūsu bērniem varbūt nav neērti, bet maniem *pilnīgi noteikti* būtu neērti, es to droši zinu, kaut viņi tā nekad nav sēdejuši.

    3 stundas braukt bez pārtraukuma anyway ir grūti daudziem, tādā gadījumā izkāpt, izstaipīties un izlocīties noder visai ģimenei.

    Labas firmas “FF tikai” krēsls ar integrētajām lencēm izbeidzas pie 18kg [ar 2 izņēmumiem uz visu Eiropu], daudzi erfi ir līdz 25kg. Pirmajā gadījumā tas var nozīmē, ka vidēji raženam bērnam nav pilnīgi nekādas izvēles un ir jāpārsēžas būsterā 3-3.5 gadu vecumā, kas no drošības viedokļa ir pilnīgs sviests, lai neteiktu vairāk. Tā ka ilgmūžību šeit var nepiesaukt.

    Oi, un par tradicionālajām iebildem pret erf — tak vēl vienmēr ir tas viens vecāks, kurš saka, ka bērni šādi tiekot apdalīti izglītības ziņa, jo tak neredz, kur brauc :)

  7. Vilx- Says:

    Ha, mēs visi runājam par vienu un to pašu bildi un bērnu! 😀

  8. ime Says:

    Berni staiga likam muguram, var skatities tv stundam, skriet pari celam neskatoties, berni pasi daudz ko nespej izvertet, ari to, ka var nodarit pari savai veselibai. Berni ari biezi nezin, ka var but ari savadak, var but alternativas, samierinas ar to, ja ir. Vecakiem tomer ir jabut kritiskakiem un jaizverte ar galvu.

    Bet taja benka lieta, kur kajas “lidz ausim” (bilde), es sirsnigi iesaku vecakiem pasedet tada poza un uznemt laiku, cik ilgi ta ir patikami sedet. Reali tur nav iespejas izkusteties, izstaipities, parlikt kaju par kaju, berns ir saspiests konkretos kvadratcentrimetros. Ludzu, lai nebutu sausa runa, pasediet viena tada sastingusa poza, tad atrakstiet cik ilgi nosedejat, kamer jums bija erti.

    Man, piem., ka pasazierim parasta kresla ir gruti nosedet viena poza ilgaku laiku, vajag izkusteties, pamainit pozu, pastaipit kajas, varbut parlikt vienu par otru. Es piekritu, ka atbalsts kajam ir forsi, kad gribas tas kur atstutet, bet ir jabut iespejai kajas izkustinat kad ir velme.

    Busu prieciga palasit jusu atzinas, cik ilgi nosedejat viena poza ar pievilktam, salocitam kajam.

  9. Juune Says:

    Facepalm. No kurienes ir izrautas tas, ka poza ir iespējama tikai viena? Poļi manā vietā ir sabildējuši kāju izkustināšanas iespējas bērniem iekš MaxWay/MaxFix: http://foteliki-pod-lupa.pl/foteliki-tylem-2/co-zrobic-z-nogami-w-fotelikach-rwf-wydumany-problem/

    Man jau sen vairs nav pieci gadi, līdz ar to manas locītavas ir stīvākas, un daudz ko no akrobātikas, ko spēj paveikt mana meita, es vairs nevaru.

    Absolūti nekustīgam sēdēt neviens tajā sēdeklī neliek. Muguru un rokas ir iespējams izkustināt ikurāt 100% tik pat, kā jebkurā FF sēdeklī ar lencēm [t.i. muguru praktiski necik, jo lencēm jābūt ciešām 😉 ]. Kāju iespējas var apskatīti augstākminētajā linkā. Arī pieaugušajam, kas auto sprādzējas ar 3 punktu jostu, nekādas īpašās pozas izmaiņas nespīd, ja vien negribas riskēt ar savu drošību, jo jostai ir jāpaliek pareizajās vietās. Līdz ar to garos braucienos piestāt un izkustēties neskādē nevienam.

  10. admin Says:

    Man šķiet, ka jūs lāga nedzirdat, ko jums atbild 😉 Pirmkārt, vairākkārt jau tika teikts, ka bērnus ar pieaugušajiem nevar salīdzināt, jo bērni ir daudz lokanāki. Otrkārt, ir pilnīga aplamība domāt, ka bērnam ar skatu uz priekšu sēžot ir iespēja mainīt pozas. Kad būsiet to krēslu, kas jums iepatīkas, iegādājusies, tad varēsiet pamēģināt savu teoriju dzīvē – bērna kājas atrodas nokarājušās pāri malai un ar sprādzi pa vidu – kāds pārlikt vienu pāri otrai 😉 Ja kājām nav atbalsta uz zemes, tas diez ko arī nepārliksi vienu pār otru – šūpot var, ja šķiet, ka tas palīdz :)
    Un vēl par pie zoda un izvērstajām kājām noteikti var pasmelties info materiālos par slingiem – tur izvērsta kāju poza un ieliekti ceļgali arī tiek daudz apskatīti kā kā reiz ļoti ieteicama pozīcija vs paralēlajām taisni nokarenajām kājām ķengursomās 😉

    Bet piekrīitu juune – vienmēr visbrašāk zina, kā tai krēslā ir vecāki (nevis bērni) un tie, kuri šāda veida krēslam pat tuvumā nav stāvējuši, nevis tie, kuriem ir 5-6gadīgs bērns ar 2-3 gadu stāžu šādā braukšanas veidā 😉 Manuprāt, šādus vecākus noteikti nav vērts pārliecināt par labu atmuguriskai braukšanai, jo viņi vienalga nespēj ar šo pārliecību sadzīvot un diezgan aši pārliecina arī pašu bērnu, ka viņam taču nekādi nevar būt ērti 😉

  11. admin Says:

    Uzmetu aci cenām.
    Godīguma labad salīdzināsim viena ražotāja krēslus uz priekšu un atpakaļ ar līdzīgu atribūtiku – piem., atbalsta kāju:
    – uz priekšu: – Britax-Romer Safefix – 306 eur, derīgs no 9-18 kg, Britax-Romer Trifix – 413 eur, derīgs no 9 līdz 18 kg.
    – uz atpakaļu – Britax-Romer MaxWay – 315 eur, derīgs no 9 līdz 25 kg, Britax-Romer Max-Fix – 395 eur, derīgs no dzimšanas līdz 18 kg…
    Dārgāki? Tiktiešām? Man sanāk pat lētāki, jo nosedz 2 krēsliņus, bet par daudz dārgākiem es šīs cenu atšķirības nesauktu…

    Man tomēr domāt, ka te runā kāds, kurš savas iedomas par patiesībām mēģina iztaisīt 😉
    Bet no sirds novēlu, lai veicas atrast to īsto krēsliņu, kas patiesi pasargās jūsu bērnu! Lai droši!

  12. blaze Says:

    Ime, kad redzu šos salīdzinājumus “Pameginiet pasi, cik ilgi jums bus patikami atrasties poza, kur celgali pievilki pie vedera, vai taja pasa lotosa poza. Pameginiet. Vai varesiet ta erti nosedet brauciena, 1h, 2h un pat 30min jau bus neerti.”, vienmēr gribas jautāt – vai tiešām esat izmēģinājuši visas pozas, kādā atrodas bērns? It sevišķi tās pozas, kādās mazs bērns guļ. Pamēģiniet, nu, nogulēt kaut īsu brīdi tā, kā bērns to dara, bet bērns tā var nogulēt, ja ne visu nakti, tad vairākas stundas no vietas, pavisam noteikti. Kad mēs beidzot beigsim pielīdzināt bērnu pieaugušajam tikai miniatūrā formā? Vai tiešām bērnam ir tikai divas kategoijas? – (1) viņš ir pārāk nevarīgs un saudzējams (it sevišķi, kad viņam cenšas iebarot vienveidīgos biezeņus, lai neaizrijas (it kā aizrīšanās iespēja beigtos kopā ar zīdainību), vai uzmaukt galvā ķiveri, lai pret galda malu neapdauzās), un (2) ja tā nevar pieaugušais, tad tas ir neveselīgi un pretdabiski…

    Runājot par tēmu, mana 2-ar-pusgadniece virzienā uz priekšu ir braukusi tikai dažas reizes… un teikšu kā ir, ja neskaita BalticTaxi esošos krēsliņus, tad visos citos jaunkundze dīdās, knosās un nekādi nespēj iekārtoties tā, lai viņai būtu ērti. Savukārt, savā KISSā sēž kā princese tronī, komentē apkārtni, spēlējās, zīmē, guļ, kā arī kājas saceļ visneiedomājamākos veidos. Tā teikt, ja kādam pieaugušajam nav ērti, lai neskatās uz bērnu un liek viņu mierā 😀

  13. Līna Says:

    ja kas, es tiešām nespēju pat trīs minūtes nosēdēt tajā tupus pozā, kādā mana trīsgadīgā jaunkundze var spēlēties stundām ilgi. Un viena no gulēšanas ērtākajām pozām viņai ir kā tādam kustībā iemigušam tārpiņam: uz punča, bet ar augšā uzstutētu dupsi.

  14. ime Says:

    Saja vietne rakstit nav jegas, jo seit viscaur tiek parstavets viens konkrets viedoklis.

    Ja var apgalvot, ka saja attela redzamais berns ( http://calis.delfi.lv/forums/tema/18163474-autokreslini-ar-skatu-preteji-brauksanas-virzienam-erf/217/ ) atrodas fiziologiski un ergonomiski pareiza pozicija, tad man tas nudien uzdzen sminu.

    Butu interesanti aprunaties tur, kur ir cilveki ar dazadam pieredzem un viedokliem.

    Nav man vel sanacis aizdoties lidz fizioterapeitam un rehabitologam, bet so attelu noteikti pakersu lidz, un vel domaju apvaicaties ko viens no autobenku razotaju oficialajiem parstavjiem var pateikt par so attelu. Man ka reiz kaut kad bus jaaizdodas pie viniem. Loti interese neatkarigs viedoklis.

    Es velreiz gribu uzsvert, ka es neesmu pret Erf kresliem ka tadiem, bet uzsveru, ka, manuprat, tie ir jamaina atrak, ka parastie benki. Tie razotaja noraditie kilogramu un vecuma noradijumi nav jagaida lidz pedejai iedalai, lai mainitu benki, ja tas vairs nav fiziologiski un ergonomiski atbilstoss. Tomer, jadoma ar galvu.

  15. admin Says:

    ime, man smīnu uzdzen tas, ka esat pieķērusies vienam attēlam, turk;āt izraujot to no konteksta un ignorējot jebkādus komentārus gan no vecākiem, gan paša bērna, kas attēlā redzams 😉 tai pat laikā uz aicinājumu ieskatīties 6 citos attēlos, kas redzami kaut vai šī ieraksta saturā, jūs pat neatbildat – tas man liek domāt, ka esat no tiem cilvēkiem, kas nedzird to, ko negrib. tā nu rekomendētu doties tomēr ar daudzpusīgākiem attēliem pie sava fizioterapeita un izvēlēties tādu mūsdienīgāku, jo arī fizioterapeiti mēdz būt dažādi – gan tādi, kas arvien iesaka vilkt kurpes ar cietu kapi un supinatoru tiklīdz sāk celties bērns kājās, gan tādi, kas rekomendē dabisku kājas attīstību basām kājām 😉 un runājoties ar “neatkarīgo” autobenku razotāju, kuram ir ne tikai uz priekšu vērsti krēsli, bet abejādi – gan uz priekšu, gan atpakaļ – tad kuru krēslu viņš ieteiks kā drošāku un labāku. jo pajautājot tikai tiem, kas koncentrējas uz priekšu vērstiem krēsliem, protams – ko tad viņi teiks? ka atmuguriski braukt ir labāk? maz ticams šādai “neatkarībai” :)

  16. Liene Says:

    ime
    jā, protams, protams, pajautāt var un vajag. Tikai paturiet prātā, ka katram no speciālistiem var būt dimetriāli pretējs viedoklis, aizvedot vienu un to pašu bērnu, par piemēru, viens teiks, vajag “griezt”, otrs teiks “nogaidam”. Un, kuram taisnība? Manuprāt, vecākiem, jo viņu atbildība ir izvērtēt, kurš tad ir tas piemērotākais risinājums konkrēti viņa bērnam. Un vēl iesaku palūgt tam speciālistam salīdzināt, kas ir svarīgāk – neērta kāju pozīcija, vai vesela spranda?
    Man izlasot par ERF krēslu priekšrocībām pat neienāk prātā bērnus likt FF krēslā, jo es to uzskatu par bīstamu pārvadāšanas veidu. Bet simtiem, tūkstošiem vecāku ved savus bērnus vispār nepiesprādzētus automašīnā. Lūdzu, tā ir viņu izvēle.
    Man pašai ir divi bērni, divi ERF krēsli, liela mašīna, kājām vietas vairāk nekā vajag.. Un par to komentāru par braukšanu 1-2-3h..man jautajums, tiešām ikdienā sanāk tādus attālumus novizināties? Mums ikdienā ir 5-15min pārbraucieni ar bērniem auto, brīvdienās, dažkārt, varbūt līdz 1h..

  17. ime Says:

    Es ka reiz skatijos uz tiem citiem atteliem un secinaju, ka mazam bernam ir ok benkis, ir vieta kajinam. Tadam ka puikins zalaja jacina. Atkartoju velreiz, es neesmu pret ERF ideju.
    Bet, kad bernam vairs vietas nav (ka taja loti aprunataja attela), vecakam, manuprat, ir jadraudzejas ar galvu un laicigi, uzsvars uz laicigi, kas jadara -jamaina.
    Mans secinajums bija, ka, diemzel, ta laiciga nomaina prasa atkal papildus resursus. Visi ERF benki ir 300eur+, citi ap pustukstoti maksa (piem. Besafe combi x4 ta maksasot vai ne). Ir forsi, ja cilveki to var atlauties, var atlauties nopirkt nakamo sapratiga laika, diemzel, ne visi var un tapec ir jadoma, jafunktiere ko tad galu gala nemt -ir velmes un ir iespejas.

  18. ime Says:

    Un runajot par cenam, esmu papetijusi ERF benku piedavajumu. Piemeram, kresls, kas mani ieintereseja, jo uznemums uzsver rupes par drosibu – BeSafe. ir ieverojama atskiriba cena starp BeSafe Izi comfort X3 (uz prieksu verstais benkis) un BeSafe combi x3, nerunajot jau par BeSafe combi x3 isofix (un dies vin zin cik tad maksas vel BeSafe combi x4). Cenas atskiriba dubulta. Diemzel.

  19. Jurgis Says:

    ime, varbūt pietiks demagoģiju? Rūpes par drošību uzsver visi autokrēslu ražotāji, kuri piedāvā ERF krēslus.
    IZI Comfort x3 ISOFIX maksā 420 EUR, IZI Combi x3 ISOFIX maksā 425 EUR. Oi, oi, oi – nelietīgie ERF panikas izmantotāji, bankrots klāt.
    IZI Combi x3 (bez ISOFIX) patiešām maksā vairāk, kā IZI Comfort x3 (390 un 235 Eur), bet tam papildus ir: atbalsta kāja, atsaites, pretrotēšanas stienis, mehānisms pretrotēšanas stieņa spriegošanai. Priekš kam tas viss vajadzīgs – vienkāršas lietas dēļ. 2gadīgs bērns braucot IZI Comfort un nonākot frontālā avārijā (80% no visām avārijām) visticamāk ietu bojā, savukārt IZI Combi braucošais, ļoti iespējams, ka tiktu cauri ar nenozīmīgām traumām (Zviedrijas satiksmes drošības direkcijas un crash testa “Plus” dati).

  20. Liene Says:

    ime, ja ptu, ptu, ptu auto nonāk avārījā vai avārijas situācijā, es domāju, ka ne eirocentam vairs nav nozīmes, ka tik pasargāts bērns. Viss ir relatīvs, es ietaupu uz skanošiem grabuļiem, mantām, aizejot uz muki mantu maiņu vai nopērkot lietotas lietas, bet netaupu uz drošību..
    Protams, ir vēl otreizējais tirgus, ja nu tiešām ir tā, ka budžets ļoti ierobežots. Un es pati esmu bijusi kā starpnieks, lai viena mamma dabūtu noskatīto krēslu. Tā kā iespējas ir ikvienam, jautājums ir tikai vai ir vēlēšanās.
    p.s. un tiešām neviens nespiež bērnu vest atmuguriski, tā ir katra paša izvēle, līdz ar to, grūti izprast jūsu motivāciju šeit komentējot par praktiskas dabas jautājumiem, ja pat krēsls nav izmēģināts..

  21. Juune Says:

    Ime, mans vīrs [vilx-] ir aktīvs fizioterapeita apmeklētājs, muguras kaite [autosēdeklis nebūs pie vainas, mūsu laikā tādu nebija — ironija]. Pēc viņa dr. vārdiem pieaugušajam viena no neergonomiskākajām pozām esot automašīnas šofera poza pie stūres, kājas, rokas uz priekšu … Hmm, ja jau tā mīlam vilkt paralēles starp pieaugušajiem un bērniem, tad FF krēsliņā bērnam tas pats vien sanāk — kājeles uz priekšu, un vēl karājas. Nu, laikam jau nekas fizioloiģiski pareiz tas nebūs. Auč.
    Ā, aicinu jūs nosēdēt 3 stundas pozā, kur kājas karājas uz priekšu, redzēs cik ilgi svarīgā “izstaipīšanās” palīdzēs 😀 Ja jau tik ļoti patīk šadi izteikumi.
    Ja aizspriedumi neliek, mieru, tak ieliec to MaxWay šitā: https://www.facebook.com/MyBabiesAndTheirThings/photos/a.423781867706628.1073741825.345479585536857/423949581023190/?type=3&theater [meičai 6 gadi].
    Kā arī ieteiku paņemt acis rokā izlasīt, kas pie tās manas bildes ir teikts [t.i. tās, par ko tik šaušalīgi cepiens] — tā ir meičas pēdējā diena iekš MaxWay :) Tātad, ja pieliekam loģiku, lielāko daļu laika, ko viņa tajā ir braukusi, viņa ir bijusi mazāka. Tagad sēdeklī brauc brālis, un brauks vismaz līdz tādam pašam izmēram.
    Kā arī mani nebeidz sajūsmināt ideja, ka 5gadīgs bērns nav spējīgs izteikties par to, vai viņam šādā pozā ir labi. Pieņēmums, ka viņai citi varianti nav zināmi, ir nepatiess — viņa ir braukusi FF boosterā atsevišķas reizes kopš 4 gadu vecuma — komentāri no viņas puses pārsēžoties atpakaļ RF — apaļa nulle.

  22. Vilx- Says:

    Zinu, ka manai fizioterapeitei arī patīk ERF sēdekļi, viņa arī vada nodarbības par zīdaiņu hendlingu, un bija priecīga, kad uzzināja par muki.lv pareizas bērnu autopārvadāšanas bukletiņiem.

    Rīt man pie viņas būs nākamā nodarbība, paņemšu šito bildi līdzi un paprasīšu viņas viedokli par konkrēti to un kājām. :)

  23. ime Says:

    “tā ir meičas pēdējā diena iekš MaxWay” jaa, viena nakti nema un izstiepas pa ntajiem cm :) :) :)
    Katrs lai dara ka velas un ka macins atlauj

  24. Juune Says:

    Vienā naktī nē. Vasarā gan bija brīdis, kad īsā brīdī pēkšņi +3cm no nekurienes mēn laika, bērni aug ar rāvieniem.
    Btw, zviedri ir pasaules garākie cilvēki :) Un “RF cik vien ilgi var” messidžs kā reiz nāk no viņiem.

  25. Vilx- Says:

    OK, biju un pajautāju. :) Diemžēl, no tās bildes tur bija grūti kaut ko saprast. :( Par kājām viņai nebija nekā īsti, ko teikt – ja pats bērns nesūdzoties, tad ir OK. Izskatoties gan tāda sakņupusi (runa par muguru), taču īsti droši nevarot pateikt no tās bildes. 😛

    Lai arī es joprojām esmu pārliecināts ERF piekritējs, tomēr šis jautājums šķiet gana interesants – gan RF gan FF sēdekļu sakarā. Pajautāju viņai, un viņa teica, ka varētu pamēģināt kādreiz paskatīties tos bērnus dzīvajā, kā viņi sēž tajos krēslos. :) Taču, protams, ja to vispār saorganizēsim, tad tas diezi vai būs tuvākajā laikā. 😛

  26. zive Says:

    Starp citu, es pēdējos aptuveni astoņus gadus (tagad man ir 38) pie datora krēslā sēžu pārsvarā tupus. Un sēžu es daudz un ilgi. Tik pamainu pozas, jo tupēt arī var dažādi, bet kājas gandrīz vienmēr lieku uz krēsla, nevis uz grīdas 😀 Strādāju mājās un varu atļauties sev ērtāko pozu, ko ofisā diemžēl nevarētu. Secinājumus var izdarīt katrs pats 😉 Un nekad nav bijušas it nekādas problēmas ne ar muguru, ne ar sprandu, ne ar ko citu, par ko parasti sūdzas daudzi, kas ilgstoši strādā pie datora.

  27. Arita Says:

    Iesakiet zinošie lūdzu. Man ir 1 gadu vecs bērniņš. Jāpērk otrais krēsls. Sapratu, ka labāk ir atmuguruski. Man ir ford focus ar 2 durvīm (ne pārāk jauns auto). Vieta aizmugurē nav pārāk daudz. Kuru krēslu jūs ieteiktu. Mēs mēģinājām ievietot chicco eletta atmuguriski, bet tas krēsls neiet- sanāk priekšējo atbīdīt tā, ka vairs nevar pabraukt (par tuvu pedāļiem). Pie tam, ja liek atmuguriski automašīnā, kurā ir 2 durvis, kā bērnu tur ievietot? Vispār esmu neizpratnē, jo krēsliņi tie atmuguriskie ir ļoti dārgi… Bet gribētos savu meitiņu vizināt droši. Priekšā likt nevar, jo airbag nevar atslēgt.

  28. admin Says:

    Tas gan ir tiesa, ka divdurvju mašīnā atmugurisku krēsliņu lietot ir neērtāk, jo grūti piekļut bērnam, neērti viņu ielikt/izņemt, apgrūtināta krēsla instalēšana. Svarīgi būtu meklēt pēc iespējas kompaktu un viegli ieliekamu krēsliņu. Minētais Chicco krēsls atmuguriski gan nav izmantojams ilgāk par 13 kg (lietošanas instrukcija – http://babytems.com/files/Chicco-Eletta-EN-web.pdf), tādēļ šāda veida krēsliņš pēc būtības piedāvā braukt atmuguriski tikpat ilgi kā mazulīša pirmais krēsls un tad tas jāgriež ar skatu uz priekšu. Protams, lielākās krēsla čaulas pēc būs iespējams braukt atmuguriski līdz pilniem 13 kg, tomēr visticamāk, ka tas būs mazāk kā 3 gadi, drīzāk apmēram 2. Svarīgi šim pievērst uzmanību, lai neiznāk nepatīkams pārsteigums, kad pirkums jau izdarīts, bet pārdevējs “aizmirsis” to pateikt. Šādi krēsliņi ir arī vairākiem citiem ražotājiem – Maxi Cosi, Concorde u.c. Viens no kompaktākajiem un vienkāršāk ieliekamajiem, kuru es labi pazīstu un varu komentēt ir Hauck Varioguard krēsliņš – ja jums nav Isofix automašīnā (un pieļauju, ka nav) tad gan lielas starpība snebūs, jo atmuguriski arī to varēsiet izmantot tikai līdz 13 kg, bet ar Isofix to var braukt atmuguriski līdz 18 kg. Iesaku to tamdēļ, ka krēsliņš vienkāršāk stiprinās, kas būtu labāk jūsu automašīnā ar 2 durvīm, jo jāiestiprina krēsliņa pamatne un tad uz tās ļoti vienkārši ieklikšķinās pats krēsliņš. Turklāt tas ir ļoti neliels izmērā. Parasti gan šāda veida krēsliņus liek pa diagonāli no šofera – aiz pasažiera sēdekļa – gan tādēļ, ka tad mammai pie stūres vienkāršāk ar bērnu komunicēt, ko pasniegt utt., gan arī tāpēc, ka blakussēdētājam vietas jautājums nav tik kritisks. Šajā rakstā, kur redzams mūsu dēliņš aizmidzis mašīnā (blakus suns) ir redzams Klippan Triofix sēdeklītis aiz pasažiera sēdekļa Ford Fiestā, kas ir vēl par krietnu sprīdi salonā mazāka kā Focus – mēs par vietas trūkumu nesūdzamies. Arī šis krēsliņš jums noteikti automašīnā derētu ļoti labi, ievietojams ar jostu vai ar Isofix un, lai arī ir būtiski dārgāks, tomēr jārēķinās, ka tas ir derīgs arī kā nākamais krēsliņš uz priekšu pavērsts un pēcāk kā paliktnītis ar atzveltni (būsteris) – šo krēsliņu varētu izmantot bērnam līdz aptuveni 7-8 gadu vecumam pilnīgi noteikti.

  29. Juune Says:

    Arita, esmu dažas reizes dzirdējusi, ka cilvēki ar 3durvju auto izvēloties tos erf sēdekļus, kas rotē ap savu asi; pēc būtības variants sanāk tikai viens, Britax Dualfix, un tas uzstādāms tikai ar isofix, kura esamība auto vispirms jāpārbauda; ja auto nav tik jauns, isofix stiprinājumi var nebūt, un tad šis krēsls nederēs.

  30. Jurgis Says:

    Nav TIK traki – 2durvju mašīnām priekšējās durvis atveras plaši un parasti ir iespējams ielikt bērnu pa diagonāli no pretējās puses. Esam likuši gan Triofix gan KISS mazās 2durvju mašīnās – Opel Corsa un Mitsubishi Eclipse piemēram. Vēl ieteiktu aizbraukt uz kādu servisu, kur KOMPETENTS elektriķis var paskatīties, kas ir ar to Airbagu – ja mašīna ir vesta šurp jau lietota, pastāv iespēja, ka reāli tā nemaz vairs nav, kā arī – iespējams, ka to var atslēgt mehāniski (ja vieta tiek lietota tikai bērna pārvadāšanai). Tad varētu mierīgi likt autosēdeklīti arī priekšējā blakussēdētāja vietā…

Leave a Reply