Bērna drošība automašīnā ir jūsu rokās

Šodien stāvēju ar Klāsiņu sabiedriskā transporta pieturā un man garām pabrauca automašīna, kuras aizmugurējā sēdeklī sēdēja māmiņa, turēdama klēpī savu mazuli – varbūt bišķiņ vecāku par Klāsu. Es ticu, ka tas nav par jums un jūs automašīnā braucat droši un atbildīgi. Tomēr varbūt tieši jūs varat būt autodrošības vēstneši un padot labās pamācības par bērna pārvadāšanu automašīnā tālāk. Es nestāstīšu par to, ka bērnam visdrošāk ir pēc iespējas ilgi braukt ar skatu pretēji braukšanas virzienam. Par to vairāk var izlasīt šeit. Bet es gribu pastāstīt, kas notiek ar mazo, ja viņš tiek pārvadāts “tikai mazliet” pārkāpjot drošības un satiksmes noteikumus.

Neturiet bērnu klēpī!

Vai jūs zināt, ka nokļūstot frontālā sadursmē (kas ir vismaz katra 2. avārija, ja ne pat biežāk), turot bērnu klēpī – viņš izglābs jums dzīvību? Mazulis klēpī pieaugušajam kalpo kā spilvens un amortizē tricienu. Bēda tikai tā, ka pieaugušais uztriecas mazajam virsū un saspiež viņu pret priekšējo paneli vai priekšējo krēslu rindu ne vien ar savu svaru, bet arī ar paātrinājumu, kādu rada spējā apstāšanās. Palasot dažādu informāciju, skaitļi tiek minēti atšķirīgi, tomēr skaidrs ir viens – vismaz 150-200 kg svars nāk klāt. Es negribu teikt neko sliktu, tomēr palikt sveiks un vesels bērns var tikai laimīgas sagadīšanās dēļ. Vai uz to ir vērts paļauties? Izskatās tas apmēram šādi

Turklāt drošības josta, ja tādu iedomājaties aplikt apkārt abiem sēdētājiem – t.i. arī bērnam – nekalpos par labu vairs nevienam, jo nebūs novietota uz cilvēku ķermeņiem tajās vietās, kur tai būtu jābūt pozicionētai, lai pasargātu cilvēkus no lidojuma uz priekšu. Visļaunāk ir bērnam, jo viņam visticamāk šī josta būs pozicionēta kaut kur kakla vai sejas rajonā un apakšējā daļa ies pāri vēderam – avārijas situācijā šīs jostas var nodarīt būtiskus (līdz pat letālus) miesas bojājumus. Ja drošības jostu būsiet aplikuši tikai pieaugušajam, bet bērna noturēšana uzticēta lielajam pasažierim, tad tā ir dikti naiva cerība, jo noturēt bērnu klēpī sadursmes brīdī nav reāli.

Ļoti ļauni, ja lielais pasažieris sēž priekšējā sēdvietā, kas aprīkota ar gaisa spilvenu un tur klēpī mazo pasažieri, jo avārijas mirklī gaisa spilvens atveras ar aptuveni 300 km/h ātrumu un sadragā gandrīz visu, kas tam trāpas ceļā.

Līdz ar to – nekādā veidā un formātā pat ne uz veikalu ap stūri neturiet bērnu klēpī! Tas nav droši.

Atslēdziet gaisa spilvenu!

Kā jau minēju iepriekš, gaisa spilvens atveras ar NENORMĀLU ātrumu un spēku – tas izcili pasargā pieaugušos pasažierus, bet tas var nogalināt mazu bērnu. Mazulis, kas novietots automašīnā atbilstošā autosēdeklītī, kas instalēts sēdvietā ar aktivizētu gaisa spilvenu, ir pakļauts lielām briesmām, jo gaisa spilveni var atvērties pat salīdzinoši nelielā sadursmē (drošības speciālisti saka, ka pietiek ieskriet nelielā stabiņā vai uzskriet palielāka auguma sunim uz ceļa), kas varbūt citādi nekādi neapdraudētu pasažierus un no avārijas varētu izkļūt ar vieglu izbīli. Bet gaisa spilvēns var sadragāt gan krēsliņu, gan mazuli. Visdrošāk, ja gaisa spilvens sēdvietā, kuru izmantojat mazuļa pārvadāšanai, ir vispār izņemts, tomēr arī deaktivizēšanu vislabāk uzticēt speciālistiem. Dažos zviedru komentāros atrodu bažas, ka gaisa spilvenu darbību kontrolē elektronika un mehānismi, kas var pievilit un samaitāties, attiecīgi sadursmes brīdī atverot arī it kā atslēgtu gaisa spilvenu. Tāpēc visdrošāk esot, ja to demontē… Tomēr skaidrs ir viens, kā minimums deaktivizētam tam IR JĀBŪT!

Priekšējā sēdvietā pie aktīva gaisa spilvena nedrīkst sēdēt arī lielāka auguma bērni. Šajā video otrās minūtes sākumā labi redzams, kāds efekts ir gaisa spilvenam, ja bērns nesēž taisni – un to viņi bieži nedara, vai ne?

Mums iznāca diskusija ar Drošas braukšanas skolas pasniedzēju par bērna pozīciju aizmugurē vs priekšā automašīnā. Un es viņam piekrītu – nevar absolūti teikt, ka bērnam aizmugurē vienmēr sēdēt ir drošāk. Pēc visām teorijām tā, protams, ir. Tomēr mammas bieži novērš uzmanību, lai aprūpētu aizmugurē sēdošo bērnu un šīs sekundes, kad acis ir novērstas no ceļa, var maksāt drošību, jo automašīna netiek kontrolēta. Tādēļ viss nav tik viennozīmīgi. Tomēr, ja pie stūres ir tētis, bet mamma var rūpēties par mazo, tad visdrošāk vienmēr būs aizmugurē. Jo par labu priekšējam sēdeklim mammas uzmanības sadalīšana ir vienīgais arguments.

Piesprādzējiet bērnu! Pareizi piesprādzējiet!

Bērnam automašīnā ir jābūt piesprādzētam. Viennozīmīgi. Tur nav NEKĀDU iebilžu. Turklāt bērnam ir jābūt pareizi piesprādzētam.

Bērnu krēsliņā ar autonomajām drošības jostiņām, siksnām ir jābūt novietotām uz mazuļa pleciņiem un kājiņām (ja ir 5punktu drošības jostiņas), lai bērns būtu precīzi novietots krēsliņā atbilstoši tam, kā tas paredzēts. Jostiņām ir jābūt aizsprādzētām, tām ir jābūt pievilktām. Un jostiņas pareizi pozicionēt un pievilkt traucē biezs un pufīgs apģērbs, sedziņas, guļammaisi – bērnu nedrīkst sprādzēt krēslā satītu segā vai tml.

Lai pārbaudītu, vai drošības jostiņa ir pietiekami stingra, var veikt divus testus: 1) virs pleca jostai nevajadzētu būt brīvākai kā 1-2 pieaugušā pirksti 2) jostu nevienā vietā nevar salikt cilpā – saspiežot jostu gareniski starp pirkstiem nav iespējams izveidot faltīti. Vispareizāk ir bērnu allaž izņemot jostiņas atlaist un tad, kad bērns nākamreiz brauc krēsliņā, ielikt bērnu, uzlikt jostiņas un tad pievilkt tās tik stipri, lai bērns būtu drošībā.

Lielākus bērnus parasti vadā paliktnī ar vai bez atzveltnes. Bērnam, kas īsāks par 150 cm nevajadzētu braukt bez paliktņa. Paliktņa galvenā funkcija ir pareizi pozicionēt bērnu pret drošības jostu – tai ir jāšķērso kāju augšējā daļa un plecs (nevis vēders un kakls). Ja josta būs novietota nepareizi, bērns var izslīdēt vai gūt traumas no pašas jostas – tā saspiež iekšējos orgānus un traumē kaklu (īstenībā ar drošības jostu var arī nogriezt galvu)… Lūk video (bez asiņainiem skatiem), kurā redzams, kā šāda sadursme beigtos 10gadīgam bērnam, ja viņš būtu piesprādzēts tikai ar auto drošības jostu.

Arī krēslam ir jābūt pareizi piesprādzētam

Arī krēsliņam, protams, ir jābūt pareizi piesprādzētam – vislabāk kārtīgi izlasīt krēsliņa lietošanas pamācību un konsultēties ar speciālistiem. Izcili, ja iegādājoties krēsliņu, jums ir iespēja to piemērīt savā automašīnā un pārliecināties, ka tas instalēts pareizi. Ne visi krēsliņi visās automašīnās der.

Un ne visi krēsliņi der visiem bērniem. Lai arī svaram, ko norāda ražotāji, ir orientējošs raksturs, tomēr tas nav mazsvarīgs. Mazu nesēdošu bebīti nevajadzētu stutēt 1. grupas krēslā, kas paredzēts bērniem no 9 kg, pat ja jums ir vienaldzīgi, ko tas nodarīs viņa muguriņai. Piemēram, mūsu Klāsiņš 9 kg slieksni bija sasniedzis jau pirms pus gada vecuma, bet nekādi nebija gatavs braukšanai 1. grupas krēslā ar skatu braukšanas virzienā. Tāpat bērnu, kas nav sasniedzis 15 kg svaru un puslīdz atbilstošu augumu un vecumu, nevajadzētu sēdināt 2/3. grupas krēslā, jo visticamāk, ka automašīnas drošības josta būs pozicionēta aplami un bērns nebūs pasargāts.

Par piesprādzēšanu un autorkēslu izvēli atļāvos uztaisīt nelielu galeriju ar fotogrāfijām, kuras atradu kādā “Mans mazais” fotokonkursa galerijā – saucās tā “Mazais ceļo”, lai gan liela daļa attēlu droši varētu nokļūt arī galerijā, kuras nosaukums vēstītu kaut ko par nedrošu braukšanu auto… Lūk, dažas bildes ar maniem komentāriem, kā būtu bijis labāk. Ļoti ceru, ka visi attēli patiesībā ir tikai inscenējumi vai uzņemti stāvošās automašīnās un neviens no šiem bērniem patiesībā šādi nebrauc automašīnā.

Un, lūk šajā video ir apskatīti vairāki aplami bērna pārvadāšanas veidi – tik ikdienišķi, īstenībā – ikviens no mums ir redzējis kādu bērnu, kurš tieši šādi aizbrauc pēc saldējuma līdz veikalam. Bet galvenais, lai viņš arī droši atgriežas mājās!

16 Responses to “Bērna drošība automašīnā ir jūsu rokās”

  1. ramona Says:

    Ļoti izsmeļošs rakstiņš par to, ko mēs visi zinām…
    Personīgi uz mani iedarbojās Muki blogā noskatītais video par to, kas notiek ar mazu bērnu, braucot braukšanas virzienā, tāpēc steidzu iegādāties autokrēsliņu ar kuru var braukt pretēji braukšanas virzienam pēc iespējas ilgāk (un kodu pirkstos, ka nebiju pietiekami zinoša, lai to izmantotu vecākajam bērnam)…nerunājot nemaz par to,ka bērns varētu braukt nepiesprādzējies.
    Es tiešām bieži brīnos (pat nepiedodami bieži) par to, kā vecāki pārvadā savus bērnus.
    Nerunājot par lauku rajoniem, kur rakstiņā aprakstītā situācija, diemžēl, ir normāla parādība, to itin bieži redzu arī pilsētā…
    Un tam nav nekāda sakara ar rocību, bet gan ar vecāku bezatbildību un tumsonību!!!
    Paldies autoram!!!

  2. in2 Says:

    Ļoti liels paldies par šo informāciju! Vēlreiz pārskatījām savus paradumus un veicām korekcijas. Vismaz viens bērns noteikti tiks drošāk piesprādzēts :)

  3. Ilze Says:

    Nesen aizdomājos par bērnu vešanu mikriņos. Tas jau sanāk tas pats, kas mašīnā bez sēdeklīša, ne tā?

  4. Baiba Says:

    Reiz mēģināju noskaidrot kā ir Briselē ar iespējām taxi izsaucot arī paņemt autobeņķīti. Nu nebija iespēju. Vai kādam ir pieredze (man tīri interesei) šādā jomā teiksim Rīgā, kā tas reāli notiek/ Vai bērni tiek takšos vesti “pa nelegālo”/”nedrošo”:O?

  5. admin Says:

    Ja iepriekš piesaka krēsliņu, tad vismaz Baltic Taxi (bet domāju, ka ir vēl kādas kompānijas) teorētiski krēlsiņu piedāvā. Praktiski gan ir apmēram tā, kā man gāja pēdējā reizē, kad devāmies uz lidostu ar abiem puikām. pat iepriekšējā dienā pieteikts un skaidri pateikts, kuru grupu krēsli vajadzīgi, taksis atbrauca ar baigiem brīnumiem – gribēju jau sūdzību rakstīt, bet beigās neuzrakstīju.

    Robinam, kuram īsti nav 15 kg un noteikti neder paliktnis par 10 Ls, atveda tieši tādu – turklāt tas šļuka viņam visu laiku no dibenapakšas laukā un reāli drošības josta gāja pāri degunam pat ne tikai kaklam – avārijas situācijā tur iznākums nebūtu labāks kā kad viņš uz ķisena sēdētu. Klāsam, kuram savukārt ir gandrīz 12 kg, atveda mazo bēbju Nania no RIMI plaukta – tāds putuplasta kurvis ar šņorēm. drausmīgs izstrādājums. bet kronis visam bija, ka tas bija ielikts aizmugurējā sēdeklī pa vidu ar skatu braukšanas virzienā un šoferis man laipni atvēra durvis un aicināja tik likt bērnu iekšā. kad es teicu, ka tas krēsls tak nav pat piesprādzēts, viņš man tīri aizkaitināti oponēja, ka ir gan. bet es skaidri zināju, ka 0+ grupas krēslu nevar piesprādzēt ar skatu uz priekšu, kur nu vēl pa vidu. un vispār… tad es 15 min pati ņēmos iekams to krēslu piesprādzēju, tad kaut kā ar Dievu uz pusēm man izdevās noregulēt siksnas tā, lai manam milzīgajam bērnam vispār tās varētu aizsprādzēt, jo galva karājās pāri, kājas aiz ausīm, siksnas reāli par īsu tāda auguma mazulim… kaut kā jau līdz lidostai aizbraucām, bet nu nopietni tas nebija. un kad es sākumā atteicos braukt tādā komplektācijā (sevišķi mazā krēsla dēļ, jo tikai pēc ilgas ņemšanās atradu, kā palaist garākas siksnas, sākumā domāju, ka tās vispār nav iespējams aizsprādzēt), tad šoferis bija tīri nikns un noteica: “Ko jūs varat ņemties ar tiem krēsliem – paņemiet klēpī un braucam!” Ticu, ka nākamajam bērnam, kurš varbūt ir 5 kg smags bēbītis, mūsu saregulētās super garās siksnas tā ar aizsprādzē un ja mamma nav ļoti par to iedziļinājusies, visticamāk, ka nekas netiek korekti saregulēts (jo siksnas bija jānoņem un jāpārliek citos caurumos, lai tās saregulētu atbilstošā garumā)… nožēlojams stāvoklis. Kāds tur ERF – bezcerīgi.
    Priecē, ka mums ir klienti, kuriem pašiem nav auto, bet viņi regulāri izmanto taksometra paklpojumus – iegādājās pie mums ERF krēslu, ko tur mājās un ņem līdzi savu krēslu, braucot ar taksmoetru. Domāju, ka realitātē tā ir vienīgā izeja.
    Un vēl man ir LIELS prieks, ka no mums ERF krēlsiņu ir iegādājusies bērnu preču noma okid.lv un tagad ERF krēsliņu no viņiem ir iespējams noīrēt. Tā ka ja kādam vajag, noteikti zvaniet okid.lv un izīrējiet krēsliņu kādam ceļojumam, braucienam taksometrā vai ja gribas pamēģināt pirms krēslu pirkt. Viņiem ir Klippan KISS krēsliņš, pavisam jauns un svaigs

  6. Līna Says:

    Cālī reiz lasīju, ka arī ātrai palīdzībai ir problēmas ar krēsliņiem: lielais pavadonis var piesprādzēties, bet bērns jātur klēpī. Es savu veco 0.grupas noname krēslu labprāt viņiem atdotu, bet šaubos, vai nu tā ņems. Lūk, mukiem ideja par sociālo aktivitāti. :-))

    Par sprādzēšanos man tieši vakar uznāca lielas dusmas. Man priekšā brauca mācību mašīna (ar to lielo M uz jumta, tātad instruktoram vai autoskolai piederoša). Tas braukšanas stils pats par sevi robežojās ar agresīvu, bet, kronis visam, pa aizmugurēju sēdekli brīvi dzīvojās gadus 3-4 vecs puika! Neko tajā brīdī nedarīju, tik katram gadījumam turēju pieklājīgu distanci, bet uz priekšu nolēmu tādos gadījumos zvanīt uz policiju un ziņot. Nezinu, ko darīs poliči pēc tādas sūdzības, bet lai kaut vai veic audzinoša rakstura pārrunas. :-)

  7. admin Says:

    Līna, manuprāt ideja par lietoto autokrēsliņu nodošanu ātrajai palīdzībai, policijai un citiem glābšanas dienestiem ir zelta vērta. Lūkošu, ko šai sakarā var darīt. Varbūt tiešām varam izvērst sociālu aktivitāti un saorganizēt nodošanu – tak jau tfu-tfu-tfu ka pašiem nenoder kādreiz.

  8. admin Says:

    Apzvanīju šodien visādas instances un diemžēl domu par krēsliņu nodošanu, lai arī oficiālās amatpersonas apsveica, tomēr realizēt ir pagrūti. Šobrīd ātrās palīdzības izbrauc no stacijas tikai uzsākot maiņu – tālāk viņi bāzējas kur nu nodevuši pacientu vai bijuši izsaukumā un neatgriežas bāzes stacijā. Savukārt ātrās palīdzības automašīnā krēsliņu glabāt nav iespējams. Tiekot domāts par piepūšamajiem krēsliņiem, kādi esot šur tur ārzemēs. Tomēr par to, protams, domā nākotnes formā. Lūk tā, apcirta mūsu iniciatīvu saknē.

  9. Says:

    Par bērnu krēsliņiem ātrajās palīdzībās tikai varu piekrist. Pirms neilga laika, braucu ar savu meitiņu uz slimnīcu, mani laipni piesprādzēja un bērnu lika ņemt klēpī. man tas likās ļoti nedroši, jo arī ĀP mēdz avarēt.. bet tai pat laikā, ja bērniņu ieliek krēsliņā, tad mammai nav īsti kur sēdēt, jo ir tikai viens krēsls. Tā, ka problēma ir drusku lielāka nekā tikai saziedot krēsliņus.

  10. admin Says:

    Jā, bet mūsu spēkiem laikam to neatrisināt, jo ātrās palīdzības jau pat neizgudro un nepilnveido Latvijā, bet ārzemju rūpnīcās. Tad nu varu tikai teikt publiski tās amatpersonas, ar ko man iznāca vissaturīgākā saruna, atvadu vārdus: “Lai ātrā palīdzība ar bērnu krēsliņu mums nekad nebūtu nepieciešama!”

  11. juune Says:

    Ar ātrajiem ir diezgan sarežģīti. Viens ir tas, ka ne jau vienmēr parasts sēdeklītis ir pielietojams, jo bērna veselības stāvoklis to var nepieļaut. Tad vēl tas, ka ātrie acīmredzmi nevar vienmēr vadāt līdzi parastu sēdekli kaut vai tāpēc, ka tas tomēr aizņem vietu [pie kam, tam tad būtu jābūt paprāvam un supervienkārši regulējamam multigrupu sēdeklim, lai reāli derētu gan zīdainim, gan bērnam, kam vairs objektīvi vajag tikai boosteri]. Arī pieminētais fakts, ka pie mums ātro auto parasti nemaz nav pieteikami brīvu krēslu — bērni jau parasti uz slimnīcu nebrauc vieni paši, tā ka pavadītājam arī kaut kur ir jāpiesprādzējas.
    Tā ka jēdzīgs risinājums būtu kaut kas tāds, kur bērnu var iesēdināt/iesprādzēt uz nestuvēm; cik saprotu, pasaulē tādi risinājumi eksistē. Droši vien kkas tamlīdzīgs: http://www.safeguardseat.com/industries/ambulance-safety.php Primāri naudas jautājums noteikti …
    Ja pareizi saprotu, guļus stāvoklī slimnieku ir iespējams arī šobrīd piesprādzēt.
    Par pieminētajiem piepūšamajiem sēdeklīšiem: rekur viens tāds demonstrēts: http://carseatblog.com/17661/rare-unusual-carseat-sighting/ Bet tam arī vajag atsevišķi krēslu.
    Kad ar meitu braucām uz slimnīcu ar ātrajiem, arī pati piesprādzēta turēju viņu klēpī, nekas cits netika piedāvāts. Ja vienīgā alternatīva tajā brīdī bija viņu sprādzēt guļus, tad saprotu arī, kāpēc to nepiedāvāja — braucām pēc krampju lēkmes, un viņa sāka vemt, kas bija sagaidāms; pusapdullušam mazulim vemt guļus varētu nebūt tā labākā lieta, jo tomēr lielāks risks kaut ko ieraut plaušās. Kā arī — neatliekamās palīdzības ārsts gribēja, lai viņai varētu max viegli tikt klāt, ja atsāktos krampji un vajadzētu palīdzēt.

  12. Baibiņa Says:

    Jā. Ja vien pašiem ir iespēja, bērnu uz slimnīcas labāk vest ar savu auto.

  13. admin Says:

    Jā, vienīgi, ka bērnu transportējot uz slimnīcu ar “ātrajiem” viņš tiek ievests uzņemšanā un nodots dakteriem pa “īsceļiem”, jo, ja vien kaut kas nav mainījies, ātrā palīdzība var doties prom tikai tad, kad pacientu ir pārņēmis medicīnas personāls slimnīcā. Savukārt pašu spēkiem atkļuvušu pacientu nosēdina rindas galā uzņemšanā un viņš gaida savu kārtu. Sevišķi brīvdienās un svētku dienās tas ir būtiski, jo tad uzņemšana ir pilna ar cilvēkiem, kuriem nav aizsniedzams savs ģimenes ārsts. Mēs ar laringīta lēkmes nomocītu bērnu esam arī 2.5 h sēdējuši uzņemšanā gaidot, kad mūs sāks reanimēt…

    Starpcitu, par ģimenes ārstiem – kopš kāda laika darbojas ģimenes ārstu konsultatīvais tālrunis 66016001, kur par tipiskām (un ne tik) situācijām var pakonsultēties ar ģimenes ārstiem pa telefonu. Iznāca zvanīt, lai dzirdētu alternatīvu viedokli – vismaz man trāpijās ļoti sakarīgs ārsts (vīrietis), kas atbildēja uz jautājumiem zinoši un man pat izklausijās, ka tā tas varētu būt :) Tā ka rekomendēju!

  14. Ilze Says:

    Bērnu krēsliņi ir aī Lady taxi..krietni sakarīgāki par aprakstītajim Baltic taxi

  15. Ieva Says:

    Paldies par saturīgo rakstu. Man ir arī vairākkārt pieredze ar taksometriem bijusi, un pretēji autorei un Ilzes komentāram, man tieši vissliktāk gāja ar Lady Taxi (vienreiz) un labi ar Baltic Taxi (šķiet, kādas 6 reizes esam izmantojuši). Lady Taxi atbrauca ar tiešām briesmīgu 0 grupas krēslu, kurā bija ļoti vaļīgas drošības jostas, ko bija grūti regulēt. Toreiz pat nikni Twiterī ierakstīju, ka ar viņiem vairs nebraukšu. Nebraucu ar, tā kā grūti pateikt – varbūt ir mainījušies (mana pieredze bija pirms gada). Baltic Taxi – vairāk esam braukuši pēdējā gada laikā, kad prasu 1.grupas krēsliņu. Ir bijuši piemēroti – no lētā gala, bet ar regulējamām jostām. Parasti vai nu iepriekš zvanu un brīdinu, ka vajadzēs, vai arī – atpakaļ no lidostas, tad viņi uzreiz ieiet savā birojā un paņem.

  16. admin Says:

    Ja, mums ar BalticTaxi ari lidz sim bija bijusi labs pieredze. Ceru, ka tikai saja reize nepaveicas, kaut biju iepriekseja vakara piekodinajusi, ka bus vajadzigs taksometrs ar 2 pirmas grupas kresliniem. Ja lidzi panemtie kreslini ir uz vaditaja atbildibu, tad jau ta var gadities, ka nepaveicas ar konkreto soferi, kuram sie jautajumi nav zinami un skiet mazsvarigi un rezultata ir tads neapmierinats klients ka es :-)

Leave a Reply